Till nyhetsarkivet
2018-01-02

Kom igång med Smarta mål


Genom att sätta upp ett mål för dig själv ökar du dina chanser att lyckas. Oavsett om målet är att komma igång med träningen, springa ett lopp eller kunna knäböja dubbla kroppsvikten hjälper det att bryta ner målet i mindre delar. En populär metod är att jobba med smarta mål.

Så sätter du SMARTA mål:

Specifikt – Låt ditt mål vara tydligt och konkret. Märk skillnaden på "Jag vill träna mer" och "Jag vill träna tre pass i veckan".
Mätbart – Om du kan mäta ditt mål blir det tydligt när du har uppfyllt det. 
Attraktivt – Sätt ett mål som DU vill uppnå. Strunta i vad alla andra tycker att du borde göra.
Realistiskt – Våga sikta högt men inte så högt att ditt mål blir orimligt att uppnå.
Tidsbundet – När ska ditt mål vara uppfyllt? Bryt gärna ner ditt långsiktiga mål i mindre delar. 
Accepterat – Nu har du faktiskt bestämt dig för att göra det som krävs för att uppfylla ditt mål, även de dagar du inte känner för det.

Ta en sak i taget
Att skriva ner ditt mål är det första steget för att nå dit nu vill. Det händer något när du kan se målet framför sig. Välj ett huvudmål som är viktigare än alla andra och prioritera det. Då undviker du att bli överväldigad av alla förändringar som måste ske. 

Låt ditt mål ge ringar på vattnet
När vi jobbar mot ett mål börjar vi automatiskt göra fler medvetna val. Det innebär att ditt huvudmål kan ge dig flera positiva bieffekter, exempelvis som att du hellre vill äta nyttig mat eller går och lägger dig i tid oftare för att ha energi till träningen dagen efter.

Hämta inspiration
Att prova något nytt eller lära sig nya saker är inspirerande. När vi känner oss inspirerade ökar även motivationen. På Fysikens kick-off den 17:e januari kan du samla massor med ny inspiration för ditt träningsår 2018. Välkommen!

Dela på Facebook