Till nyhetsarkivet
2018-04-09

Bli en bättre löpare


Camilla är löpcoach och personlig tränare på Fysiken. Här delar hon med sig av sina bästa tips för hur du blir en bättre löpare.

Med bra löpteknik känns löpningen lättare, blir effektivare och därmed roligare. Du blir mer energieffektiv vilket gör att du kan springa längre eller snabbare på samma ansträngning samtidigt som du förebygger skador.

Tänk på hållningen

Rätt hållning är det viktigaste och mest grundläggande inom löpteknik. Sträva efter att alltid ha god hållning, det har du hjälp av i din löpning. Tänk dig lång och stolt, utan att hakan och bröst åker ut. Lägg till sänkta och tillbakadragna axlar, samt ett neutralt bäcken där du varken svankar eller kutar.

Höftposition

I höften sitter motorn, du behöver därmed aktivera sätet och trycka höften/sätet framåt för att få fart! I höften sitter också kroppens tyngdpunkt. Skapa lutning i fotlederna så att du kommer framför tyngdpunkten och du får gratis fart framåt. 

Optimera fotisättningen

Spring med ett lite högre knälyft och tänk att foten är ett hjul. Fotisättningen ska ske under kroppen, på främre delen av foten, gärna på/nära trampdynan. Den ger dig en naturlig fjädring framåt.  

Armarna ska hållas i minst 90° och pendlingen ska gå högt bakåt och sträva mot ögat framåt.

Text av: Camilla Personlig Tränare Fysiken

 

Dela på Facebook